Критерий | Показател | Задача | Изпълнение |
Моторно развитие | Хоризонтален контрол | 1. Ходене на пръсти | Бал 1. Не може да ходи на пръсти. Бал 2. Задържа за секунди. Бал 3. Може да направи 2 -3 стъпки. |
2. Бягане след топка | Бал 1. Не може. Бал 2. Бяга след топка. Бал 3. Бяга, достига, хваща и донася топката. | ||
3. Скачане на място | Бал 1. Скача на място с 1 и 2 крака. Бал 2. Прави 2 - 3 подскока с изнесено тяло напред. Бал 3. Прави уверени 4 – 5 подскока с два крака. | ||
Вертикален контрол | 4. Ходене по стълба с 5 стъпала | Бал 1. Прави опит, но не успява да ходи по стълба. Бал 2. Прави 3 – 4 стъпки. Бал 3. Прави повече от 5, поставяйки по един крак на стъпало. | |
5. Скачане от високо на ниско | Бал 1. Отскача и се приземява на едно и също стъпало. Бал 2. Отскача и се приземява на един крак. Бал 3. Отскача и се приземява на два крака. | ||
6. Ходене назад | Бал 1. Не спазва посоката. Бал 2. Затруднява се, но спазва посоката. Бал 3. Уверено ходи. | ||
7. Стоене на един крак – „Щъркел” | Бал 1. Прави опит, но не успява. Бал 2. С колебание остава на един крак. Бал 3. Задържа се и стои на един крак до 2 сек. | ||
8. Подскоци на ляв и десен крак | Бал 1. Прави опит, но не мже да изпълни. Бал 2. подскача неуверено след 3 – 4 опита отказва да продължи. Бал 3. Подскача 5 – 6 пъти уверено от ляв на десен крак и обратно. | ||
9. Прекрачва въже на височина 20 см. | Бал 1. Опитва се, стъпва върху въжето. Бал 2. Прекрачва въжето с помощ. Бал 3. Прекрачва уверено. | ||
Езиково развитие | Активна реч | 10. Посочва предмети, които използваме, за да сме чисти. | Бал 1. Посочва с колебание, но търси помощ. Бал 2. Посочва и назовава 3 – 4 предмета. Бал 3. Посочва и назовава всички 6 предмета. |
11. Назовава и посочва предмета от картинка „Весела въртележка” | Бал 1. Не назовава, само посочва. Бал 2. Назовава до 3 – 4 и губи интерес. Бал 3. Назовава всички 8 животни. | ||
12. С какво си играеш вкъщи? | Бал 1. Отговаря с помощни въпроси. Бал 2. Разказва с отделни думи. Бал 3. Разказва смостоятелно. | ||
Свързана реч | 13. Разкажи какво виждаш на тази картина? | Бал 1. Описва с думи. Бал 2. Използва изречение с една две думи. Бал 3. Използва прости изречения. | |
14. Кой те лекува когато си болен/болна? | Бал 1. Използва само думи. Бал 2. Използва изречение с една две думи. Бал 3. Използва прости изречения | ||
15. Повтаря четиристишие | Бал 1. Повтаря отделни думи и неправилно произнася отделни звуци. Бал 2. Повтаря първата част /първото изречение/, но заменя отделни звуци и думи. Бал 3. Повтаря без грешка целия стх. | ||
16. Описване на играчка | Бал 1. Отговаря на въпроси, зададени от изследвщия. Бал 2. Съгласува думите по род и число. Бал 3. Съгласува думите по род и число и ги произнася правилно. | ||
17. Описване на предмет | Бал 1. Отговаря на въпроси, зададени от изследвщия. Бал 2. Не съгласува думите по съществително и прилагателно име. Бал 3. Съгласува думите по съществително и прилагателно име и ги произнася правилно. | ||
18. Съставя цяло изречение и правилен словоред | Бал 1. Не съставя изречение. Отговаря на въпроси. Бал 2. Съставя изречение с неправилен словоред. Бал 3. Стставя изречение с правилен словоред. | ||
Личностно – социално развитие | Независимост на детето от важния за него друг | 19. Събуване на обувки | Бал 1. Не се сабува самостоятелно. Бал 2. Самостоятелно и бавно се събува. Бал 3. Самостоятелно и бързо се събува. |
20. Събличане на дрехите | Бал 1. Зависим от възрастните, не се съблича самостоятелно. Бал 2. Самостоятелно и бавно се съблича. Бал 3. самостоятелно и бързо се съблича. | ||
21. Хранене | Бал 1. Зависим от възрастните, не с е хрсни самостоятелно. Бал 2. Храни се бавно, отвлича внимание. Бал 3. Храни се самостоятелно. | ||
Проява на интерактивност | 22. Игри с връстници | Бал 1. Не участва, наблюдава. Бал 2. Участва и прекъсва, губи интерес. Бал 3. Участва в играта, изпълнява роля. | |
23. Игри с възрастни | Бал 1. Не участва, наблюдава. Бал 2. Участва и прекъсва, губи интерес. Бал 3. Партнира на възрастния в играта. | ||
24. Даване на лична играчка на друго дете | Бал 1. Не дава играчката. Бал 2. Дава след няколко подканвания. Бал 3. Дава веднага. | ||
Самостоятелни прояви | 25. Съобщава за физиологическите си нужди | Бал 1. Не съобщава. Бал 2. Съобщава в последния момент. Бал 3. Съобщава редовно. | |
26. Изпълнява елементарни поръчки – отсервиране след хранене | Бал 1. Не изпълнява поръчението. Бал 2. Необходимо е нспомняне. Бал 3. Активно изпълнява задължеението си. | ||
27. Проявява реакции на съпротива – инат, негативизъм | Бал 1. Проявява съпротива. Бал 2. Проявява избирателно съпротива. Бал 3. Не проявява съпротива. | ||
Когнитивни операции | Интелектуални способности – дейност | 28. Синтез на цялото от неговите части. | Бал 1. Показва и назовава с помощ от възрастен до 3 части от човешкото тяло. Бал 2. Показва и назовава над 4 части на човешкото тяло. Бал 3. Показва и назовава 8 части на човешкото тяло |
29. Анализ на част в цялото. | Бал 1. Работи с помощ от възрастен. Бал 2. Назовава и показва смо бодлите от тялото на таралежа. Бал 3. Назовава и показва две части – бодли и око – от тялото на таралежа. | ||
30. Подреждане на серия от 3 картини | Бал 1. Работи с помощ от възрастен. Бал 2. Разказва и подрежда до 2 картини. Бал 3. Разказва и подрежда и 3-те картини. | ||
Речева памет | 31. Разпознаване на картина | Бал 1. Разпознава и назовава до 7 от картинките. Бал 2. Разпознава и назовава до 11 от картинките. Бал 3. Разпознава и назовава повече от 12 картинки. | |
32. Описва 1 действие, изобразено в 1 картина | Бал 1. Не може да опише действие /спят/, казва само какво вижда. Бал 2. Описва с помощ от допълнителни въпроси. Бал 3. Описва дейсвието /Котето спи, Децата спят/ | ||
33. Описва 2 действия, изобразени в 1 картина | Бал 1. Не може да опише действията. Разказва какво има на картината. Бал 2. Описва 1 действие (Децата седят). Бал 3. Описва 2 дейсвия / Децата седят и гледат телевизия/ | ||
Графично възпроизвеждане | 34. Драска спонтанно с молив /драскулки/, нерегулирани линии. | Бал 1. Драска неуверени малки накъсани чертички и точки. Бал 2. Драска спонтанно и неуверено. Бал 3. Драска спонтанно уверено. | |
35. Рисува крива затворена линия. | Бал 1. Рисува криви полузатворени линии. Бал 2. Рисува форма между елипса и кръг. Бал 3. Рисува правилна кръгла форма. | ||
36. Рисува по модел хоризонтална и вертикална линия (2 прави линии) | Бал 1. Няма верен рисунък. Бал 2. Рисува правилно само 1 от линиите (крива или хоризонтална). Бал 3. Рисува правилно (по модел) двете линии. |
ОЦЕНЯВАНЕ
0 – 22 точки | 20 % | Включва децата, които след указания от възрастния очакват допълнителна помощ. |
23 – 78 точки | 60% | Включва децата, които след указания от възрастния, започват да работят самостоятелно, възможно е да имат специфични различия при тази самостоятелна работа – по-бавни, по- бързи, по-прецизни, да здават въпроси... |
79 – 108 точки | 20 % | Децата, които още преди указанията на учителя започват работа, задават допълнителни въпроси и работят самостоятелно. |
Няма коментари:
Публикуване на коментар